Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the complianz-gdpr domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/1087797001/archieadvisory.nl/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/1087797001/archieadvisory.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Weer naar kantoor! Wat nu? 10 tips! - Archie Advisory

Weer naar kantoor! Wat nu? 10 tips!

We kunnen weer naar kantoor! Veel medewerkers vinden thuiswerken een blijvertje, zeker voor een of enkele dagen per week. Toch komt er wel wat bij kijken, deze 10 tips helpen je om goed met deze nieuwe situatie om te gaan.

1. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur om andere redenen

Besef dat iedereen op een andere manier prettig werkt en dat je collega’s een andere voorkeur kunnen hebben. Respecteer dit en verwacht niet dat iedereen hetzelfde erin staat als jij.

2. Plan een meeting om afspraken te maken

Als het beleid van jullie kantoor duidelijk is, plan dan een meeting met je team om hierover te praten. Advocaten zijn heel goed om alleen over de juridische inhoud te praten, dus besef dat zo’n meeting niet vanzelfsprekend is. Denk niet dat een gesprek onnodig is als er een duidelijk kantoorbeleid is. Ga na wat in het belang van jullie team is en bespreek elkaars voorkeuren zodat er meer begrip onderling komt en irritaties worden voorkomen. Zo ondervang je ook verschillende interpretaties van het beleid. Is er geen beleid, maar volledige vrijheid? Dan is een meeting net zo belangrijk!

3. Vul niet zelf in wat je denkt dat je collega of partner vindt

Maak niet te veel aannames. Heb je het gevoel dat een collega een mening over jouw thuiswerkgewoonten heeft? Spreek het uit en laat het geen invloed hebben op jullie relatie. Deze uitdaging wordt deels ondervangen door een goed gesprek met het team te organiseren (punt 2)

4. Pas zelf op met verwijtende opmerkingen

Pas zelf op met ‘onschuldige’ opmerkingen of grapjes. Opmerkingen als ‘zo, zit je alweer lekker thuis’, of ‘jij bent ook nooit op kantoor’, kunnen voor anderen verwijtend overkomen, terwijl jij het misschien gewoon als smalltalk bedoeld. Mocht je echt vinden dat iemand te veel thuiswerkt, kan dat natuurlijk. Bespreek dit dan in plaats van het uitdelen van een verpakte sneer.

5. Maar spreek wel uit als het ten koste gaat van jullie werk

Heeft de nieuwe hybride situaties negatieve gevolgen op jullie werk? Dan moet er iets anders. Het kan lastig zijn om een balans te vinden tussen wat voor collega’s prettig is en wat voor het werk nodig is, daarom is punt 6 zo belangrijk.

6. Een maandelijkse evaluatie doet wonderen

Hoe heeft iedereen de hybride werksituatie ervaren? Hebben we als team goede prestaties neergezet? Zo niet, was dit een gevolg van waar iedereen werkte? Zou iemand het liefst een andere verdeling willen? Hebben we elkaar genoeg gezien? Hoe verliep de onderlinge communicatie? Door dit maandelijks te evalueren weet je hoe iedereen erin staat en zorg je met het hele team ervoor dat de best situatie wordt bereikt.

7. Vertrouwen is het sleutelwoord

Zorg dat je je teamleden vertrouwt. Dit geldt natuurlijk voor een partner naar zijn medewerkers toe, maar evengoed voor een medewerker naar een stagiaire. Heb je het gevoel dat je geen vertrouwen krijgt? Maak dit bespreekbaar in de maandelijkse evaluatie.

8. Flexibiliteit wordt gewaardeerd

Vrijheid en flexibiliteit vindt iedereen fijn. Wees dus niet te krampachtig (“bij ons wordt er in principe gewoon op kantoor gewerkt”) en geef vrijheid aan medewerkers en teamleden. Iets van beleid is natuurlijk helemaal geen probleem, maar probeer het niet te strak in te richten. De manier waarop het beleid wordt gecommuniceerd is ook van belang.

9. Misschien is een vaste kantoordag iets voor jullie

Denk eraan om een vaste kantoordag in te stellen zodat je niet altijd een paar collega’s misloopt die op andere dagen op kantoor zijn. Iedereen werkt bijvoorbeeld elke dinsdag (of om de dinsdag) op kantoor. Het is leuk om eens per week (of twee weken) met iedereen op kantoor te zijn. De meeste kantoren hebben niet direct de huur van het pand opgezegd, dus ruimte genoeg voor iedereen. Is dit tegenstrijdig met punt 8? Deels, maar als medewerkers de overige vier dagen wel genoeg flexibiliteit hebben, zal je niemand erover horen klaren.

10. Geniet en organiseer wat leuks

Het kan eindelijk weer! Iets te lang lunchen op vrijdag of samen een ijsje halen op een mooie zomerdag. Wees blij dat het kan en dat we elkaar weer vaker kunnen ontmoeten. Organiseer een leuk teamuitje om de banden op te halen en geniet!

Durf in de spiegel te kijken en laat eens een quickscan doen zodat jullie écht weten hoe het bij jullie gaat. Zo krijg jij de signalen op een presenteerblaadje. Is er een nadeel om een goed inzicht hebben en écht te weten wat er speelt bij je medewerkers? Het kan natuurlijk spannend zijn, want wat als er grote problemen boven tafel komen? Wat als blijkt dat er een angstcultuur heerst? Als dit het geval is, kan je het maar beter weten dan dat het in jullie kantoor door-ettert en uiteindelijk resulteert in vele vertrekken van goede medewerkers.

Het is de makkelijkste weg om te zeggen dat het goed gaat en de confrontatie niet aan te gaan, maar uiteindelijk zal dit voor veel grotere nadelige gevolgen zorgen. Inzicht in medewerkers en teams is het startpunt om de werkcultuur te verbeteren. Het zal mogelijk even moeilijk worden, weerstand uitlokken en het zal tijd kosten. Maar uiteindelijk heeft het hele kantoor er baat bij.

Deze situatie is nieuw voor velen en het is dus niet gek dat iedereen even moet wennen. Het is belangrijk om hier voldoende tijd en aandacht aan te besteden. Tijd tekort en vind je het lastig hoe je zo’n meeting of evaluatie moet insteken? Neem contact op en de overgang naar hybride werken kost jou geen tijd en energie.

Delen: