Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the complianz-gdpr domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/1087797001/archieadvisory.nl/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/1087797001/archieadvisory.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Zoveel kost het vertrek van een advocaat-medewerker - Archie Advisory

Zoveel kost het vertrek van een advocaat-medewerker

Er heeft iemand opgezegd. Een leuke collega die goed is in haar werk. Hechte collega’s hadden dit al van mijlenver zien aankomen. De partners uiteraard niet. Verbazing alom, maar snel weer terug naar business-as-usual. Het blijft een piramidestructuur hè, zo zit het kantoor nu eenmaal in elkaar. Het feit dat de laag advocaten van vier tot acht jaar ervaring al zeer dun is, wordt voor het gemak even vergeten. Voor een organisatie is het om verschillende redenen heel vervelend als een goede medewerker vertrekt. Een daarvan is dat het veel geld kost. Zoveel kost het vertrek van een advocaat!

Tot nooit meer ziens!

Jonge advocaten (tot acht jaar ervaring) hebben genoeg redenen om te vertrekken: een slechte work-lifebalans, een matige werkcultuur en gebrek aan aandacht voor de mens achter de medewerker. Daarnaast is het aantal jonge advocaten dat partner wil worden minimaal, dus waarom niet nu al vertrekken?

Millennials staan nu eenmaal anders in het leven dan voorgaande generaties. Dat is niet erg. Het zijn ook geen onoverbrugbare verschillen. Het vergt alleen aanpassingsvermogen van de, in het algemeen traditionele, advocatenkantoren. Een vertrek van een goede medewerker heeft negatieve effecten op het team. Je moet uitkijken voor het sneeuwbaleffect: als er één gaat volgen er meerdere.

De trend dat jonge advocaten een functie buiten de advocatuur aantrekkelijk vinden, ziet Joyce Toeset, Manager Legal van werving & selectiebureau Robert Walters, ook: “Het bedrijfsleven is populair, de werkcultuur en het zijn van een sparringpartner voor board en business, spreekt millennials meer aan. Cultuurverandering gaat te traag binnen de advocatenkantoren. Vertrekken zijn het gevolg, waardoor de teamopbouw spaak loopt en de werkdruk bij achterblijvende collega’s toeneemt. Er zijn aantrekkelijkere en alternatieve functies beschikbaar binnen het bedrijfsleven. Partner worden is niet meer de Heilige graal.”

Opbrengst daalt, kosten blijven

Wat zijn de financiële gevolgen van het vertrek? Een advocaat met vijf jaar ervaring heeft een uurtarief van ongeveer 275 euro. Dit zal bij grote Zuidas-kantoren hoger liggen en bij kleine kantoren lager. Als we uitgaan van 105 declarabele uren per maand, 1.260 uur per jaar (voorzichtig geschat), brengt deze advocaat € 28.875 euro per maand op.

Qua kosten zijn er veel verschillende aspecten waar rekening mee moet worden gehouden. Een vijfdejaars advocaat verdient rond de € 5.500 bruto per maand. Ook hier geldt, bij de grote jongens zal dit al je derdejaars salaris zijn en bij de kleintjes zit je misschien pas na zes jaar op dit niveau. Daar komen werkgeverskosten bij (+30% van het brutosalaris) maar ook huurkosten van het pand, ict-voorzieningen en ondersteunende diensten zoals HR, marketing en het secretariaat. Een vertrek van een ervaren advocaat zorgt voor hogere kantoorkosten per werknemer zonder dat hier hogere opbrengsten tegenover staan. Uiteraard zijn de loonkosten voor het kantoor lager maar een groot deel van de kosten blijft gewoon aanwezig.

Extra nadelen

Wat gebeurt er als een medewerker opzegt? De teamleden moeten het werk van de vertrokken collega’s overnemen. Fijn voor de partners want een deel van de gemiste opbrengst wordt hierdoor goedgemaakt. Dit heeft echter een negatieve impact op de medewerkers die er nu (nog) wel zijn. Het werk komt bovenop hun huidige werk, met een (te) hoge werkdruk tot gevolg. Burn-outs liggen op de loer en de sfeer in het team wordt er niet beter op. Het vertrek van een geliefde collega zorgt er ook voor dat de medewerkers zelf gaan nadenken over hun toekomst. Wordt het voor mij ook geen tijd om een stap te maken? Zou het binnen een andere sector niet veel prettiger werken zijn?

Gezocht: ervaren advocaat

Het liefst wil men natuurlijk een nieuwe vijfdejaars advocaat. Aangezien die overal erg schaars zijn, kunnen ze die niet makkelijk halen bij een andere afdeling. De advocaat-stagiaires zijn voorlopig nog niet op niveau. Er wordt een vacature uitgezet en een recruitmentbureau ingeschakeldVolgens Joyce Toeset duurt het volledige recruitmentproces op medewerkersniveau gemiddeld 4 maanden. De bemiddelingskosten, drie maandsalarissen en eventuele advertentiekosten, bedragen gemiddeld € 18.000. Uiteraard wil de nieuwe kandidaat nog twee maanden ‘er tussenuit’ (gelijk heb je, millennial). Dus pas zes maanden na het vertrek is er een nieuwe medewerker in dienst. Het vinden van een nieuwe advocaat is een hele klus en zal de komende tijd ook niet makkelijker worden. Er zijn namelijk weinig kantoren die echt actie ondernemen om de huidige mismatch tussen het kantoor en de jonge generatie te verkleinen.

Duur geintje

Alleen al het binnenhalen van een nieuwe advocaat kost dus al € 18.000 euro. De gemiste opbrengsten van € 28.875 per maand zijn ook niet mis. Dit terwijl een groot deel van de vaste kosten dus gewoon door blijft lopen. Het blijven ontkennen van de benodigde cultuurverandering in de advocatuur is dus een duur geintje. Ook al zullen verloopcijfers afgelopen twaalf maanden waarschijnlijk lager zijn uitgevallen door de onzekere situatie waarin we leven, de klap zal nog komen en die moeten we voor zijn. Het kantoor dat zich écht inzet om een cultuurverandering te realiseren op de dagelijkse werkvloer zal een hoop kosten sparen, en nog belangrijker: een aantrekkelijke werkgever worden. Zo komt de langetermijn continuïteit niet in gevaar en wordt het kantoor een toekomstbestendige, millennial-proof organisatie. Laat ons je helpen om nú actie te ondernemen. Mail naar info@archieadvisory.nl of neem contact op via het contactformulier.

Delen: