Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the complianz-gdpr domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/1087797001/archieadvisory.nl/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/1087797001/archieadvisory.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Nieuw jaar, nieuwe kansen: focus op de mens achter de medewerker - Archie Advisory

Nieuw jaar, nieuwe kansen: focus op de mens achter de medewerker

Heeft jouw kantoor meer aandacht voor de mens achter de medewerker gekregen? Of is het gebleven bij algemene verbeteringen maar is er in de praktijk niet écht iets veranderd? Kantoren zien steeds meer dat een fijne, gezonde werkcultuur belangrijk is om succesvol te zijn. De arbeidsmarkt is krap en mensen behouden is essentieel. Een nieuwe medewerker vind je namelijk niet zomaar. Toch wordt er vaak gefocust op verkeerde dingen (vaardigheidstrainingen, individuele coaches) maar verandert er op de werkvloer en binnen het team nauwelijks iets. Met deze drie tips kun je dit jaar wél een stap in de goede richting zetten en focus je op de mens achter de medewerker!

Tip 1. Weet wat er speelt

Uit onderzoek blijkt dat medewerkers van mening zijn dat de partner niet weet wat er speelt binnen het team en bij de individuele teamleden. Bizar, want medewerkers zijn de enige asset van een advocatenkantoor. Het neerzetten van goede prestaties is afhankelijk van je medewerkers, dus moet je weten hoe het gaat en wat er speelt.

Als dit binnen jouw kantoor nu niet het geval is, zal dit niet ineens wel het geval zijn in 2022. Daar is wat hulp bij nodig. Overwegen je medewerkers misschien een andere baan? En zo ja, waarom? Wat veroorzaakt de meeste stress? En welke dingen zorgen voor minder werkplezier? Antwoorden die essentieel zijn om te weten. Een vertrouwelijk gesprek met iemand van buiten het kantoor is belangrijk, want anders voelen medewerkers vaak een drempel om punten eerlijk aan te geven. Daarnaast is luisteren niet altijd het sterkste punt van de partners. Dan hebben we het niet eens over de tijd die het kost om de inzichten op een rijtje te zetten en hier verbeterpunten aan te koppelen. Schakel dus hulp in. Focus op teams (praktijkgroepen) en niet enkel, zoals vaak gebeurt, steekproefsgewijs of per jaarlaag.  Organiseer ook meetings met het team om te praten over de werkcultuur, werkdruk, samenwerkingen en (persoonlijke) uitdagingen.

Tip 2. Weg met onrealistische targets

Enorme druk op het target kan flinke negatieve gevolgen hebben. Continue het gevoel hebben afgerekend te kunnen worden op je uren, of nog even ‘moeten’ werken tot 21.00 om extra uren te halen terwijl de client geen haast heeft, is niet ongewoon binnen de advocatuur. Kijk eens kritisch naar de targets en de prestatiemaatstaven. Er moet ook voldoende ruimte zijn voor bijvoorbeeld begeleiding, persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling. Iets wat medewerkers vaak wel belangrijk en leuk vinden, maar waar zij de ruimte niet voor voelen omdat zij daar niet op beoordeeld worden. Alle advocaten snappen het verdienmodel, er moeten uren geschreven worden. Advocaten zijn ambitieuze mensen en zetten zich 100% in om hun cliënten te helpen. Zonder target gaan zij echt niet ineens de kantjes vanaf lopen, al denken sommige partners van wel.

Sowieso is werkdruk een thema wat in 2022 hoog op de agenda moet staan. Ook met een realistisch target, maar met gewoon veel te veel werk worden je medewerkers ongelukkig en zullen ze kantoor verlaten voor de overheid of het bedrijfsleven. Er zijn wel kantoren die het anders doen, bijvoorbeeld een target met het team in plaats van op individueel niveau of het expliciet ontmoedigen van het schrijven van uren boven een bepaalde norm.

Ga het gesprek aan met je medewerkers en kijk eens of hier aanpassingen mogelijk zijn voor een gezondere werkdruk of betere beoordelingssystematiek.

Tip 3. Toon interesse

Zo makkelijk, maar blijkt in de praktijk zo moeilijk. Zeker als dit van nature niet in je zit is dit lastig, maar zeker geen excuus. Goede relaties zijn bevorderlijk voor samenwerking en prestaties en deze ontstaan door dingen met elkaar te delen. En dan niet enkel iets werk-inhoudelijks. Zeker als partner/senior zijnde: geef zelf het goede voorbeeld. Vertel wat persoonlijks of iets over je thuissituatie. Dit hoeven niet alleen succesverhalen te zijn. Juist als je iets lastigs deelt, laat je zien dat hier ruimte voor is op de werkvloer. Als dit steeds beter gaat, zul je ook merken dat je veel meer op de hoogte zal zijn van wat er binnen het team speelt. Dit speelt ook op andere lagen: als jij een paar jaar werkt en er komt een nieuwe medewerker, toon interesse en neem de tijd om een relatie op te bouwen.

Aan de slag

Stel voor jezelf of met je team wat speerpunten op zodat jullie echt stappen maken en meer focussen op het menselijk aspect van werk. Laat je hierbij helpen, want anders is het heel makkelijk om dit ‘gewoon’ weer naast je neer te leggen, met vertrekken tot gevolg. Als je het als kantoor anders aanpakt dan je concurrenten, heb je een voordeel op de arbeidsmarkt. Focus op de mens achter de medewerker!

Delen: